lördag, augusti 11, 2007

Analysbild

Här kommer en första bild, klicka på den så kommer den upp i stort format.
Första intrycket: Vad är det ni ser? Hur reagerar ni på den? Associationer?
(Jag kommer själv att successivt utveckla egna tankar också, men vill gärna ha dialog kring bilden - testpilot inför bild/byggnadsanalys via blogg.)
Så där. Nu har det kommit in ett par svar på mina frågor som jag gärna spinner vidare på, eftersom jag var inne på likartade tankar. Fler kommentarer vill jag gärna ha i anslutning till min egen reflektion. För er som inte studerar längre kan det vara kul att motionera hjärnvindlingarna med i stället för Sudoku.

Denna skenbart enkla bild tycker jag väcker fler och fler frågor ju längre man tittar på den. Det intressanta är inte heller att hitta fram till en "slutlig tolkning", utan det jag tycker är spännande är bildens tvetydighet och hur olika betraktare beroende på situationen och förförståelsen kan tolka den och skänka den mening. Men jag ska ta mina frågor efterhand. Även jag frågade mig själv vem adressaten var eftersom jag upplevde en viss tvetydighet.

Som Eibon påpekar gestaltar annonsen heteronormativitet på ett mycket tydligt sätt, eftersom det finns en kvinna och en man i bilden som befinner sig tätt intill varandra och en text som tydliggöra deras relation. Kvinnan skulle förstås kunna ses som identifikationsobjekt för andra heterosexuella kvinnor som Eibon föreslår och gör det säkert för somliga, men på mig fungerar den inte så. Det är av samma orsak som får Eibon att känna sig kritiskt inställd - tjejen är för plastigt perfekt, konstgjord. Hon är inte jag, ålder och allmän framtoning skapar en för stark kontrast till det jag ser i min spegel. Möjligen kunde man tänka sig att en kvinna ändå skulle kunna reflektera sig i henne på det sätt man gör när man ser en modebild, om jag får det hon har blir jag som hon. Men föremålet för konsumtion är annorlunda, it doesn't work for me.

Paret ser för övrigt ut som om de kommer från ett omslag i någon romantisk kioskroman eller från en amerikansk såpa a la Glamour. Om paret alls existerar i denna världen har Photoshop använts flitigt. Men selektivt. Jag ska återkomma till det om någon dag. Följdfråga: kan bildens formspråk säga oss något om andra tilltänkta sociala grupper utöver den heterosexuella: klass, etnisk, ålder etc? På vilket sätt fungerar den då? Vilka fler exkluderingar och antaganden om människor antyder den? Vilka fler slutsatser om oss själva i relation till bildens innehåll och formspråk vill den manipulera oss till att dra? Vad spelar den på för önskedrömmar?

Kvinnan som Hilda konstaterar är den som vänder sig till betraktaren och därmed bjuder in denne i bildens värld i enlighet med en konvention som varit vedertagen inom konstvärlden åtminstone sedan renässansen. Det är bara henne vi ser tydligt, det är bara hon som har ett mer distinkt och personligt utseende. Mannens utseendet är jämförelsevis opersonligt, hans ansikte ses i svag profil, hans blick är vänd inåt bilden. Han blir ett nedtonat attribut till henne, hans brist på karaktärsdrag kan underlätta mäns identifikation just därför att hans ansikte lättare kan "fyllas med ett innehåll".

"Blicken", och då framförallt den frånvarande motblick som bilden antyder är mumma för analytikern. I det blickarnas spel som här utlöses ser jag en ytterligare möjlighet när det gäller adressat. Med det heteronormativa anslaget i åtanke bör den sugande blick, som Hilda så fyndigt kallade den, faktiskt rimligtvis riktas mot manliga betraktare trots texten! Reklamen är avsedd att rikta sig trots sitt fokus på kvinnan i bilden mest till män tror jag. Den antyder ett löfte till den manlige betraktaren och potentielle nätdejtaren. Här finns vackra kvinnor vars högsta önskan i livet är att snabbt fånga en man - varför inte du? Han "är redan upptagen" - betyder att det går undan här.

Det här understöds av karaktären på hennes blick. Hur ofta brukar man möta andras blickar rakt på, intensivt och ogenerat på detta sätt? I vilka situationer? Att se någon annan djupt i ögonen, rakt på, får ofta konsekvenser. Kvinnor som ser män rakt i ögonen förmodas ge en invit. När en man vill signalera intresse för en kvinna så försöker han vanligtvis fånga hennes blick. Leder inte hennes blick därför till att textens utsaga destabiliseras? "Han" är redan upptagen, men är hon det egentligen...?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trots att texten indikerar att det är mannen som är fokus så är det naturligtvis kvinnan som tittar ut på betraktaren, komplett med det undergivet sänka huvudet och sug i blicken.
Hilda

Eibon sa...

Ja! Jag såg den bilden när jag åkte till jobbet häromdagen och började tänka massor. Inte mycket strukturerat men något i stil med följande:

Hittills har jag inte sett en variant där pojken hittat flickan, istället för som här flickan som jagat tag i drömprinsen. Av det drar jag slutsatsen att reklamen vänder sig till flickor.

Min nästa tanke var då: "...är det mest flickor som nätdejtar?" "Är det en del i själva idén om kvinnligheten att hitta en man?" Nej, så kan det väl inte vara. Kvinnor måste ju dejta män, och hur hittar männen i sådana fall till siten...? (Nej, det behöver dom ju inte, men för exemplets skull. Annonsen är ju trots allt väldigt heteronormativ) Hur ser annonsen som vänder sig till män ut, om den finns?

Till sist tänkte jag att annonser som denna är ännu ett uttryck för normalitetens ideologi: riktigt lyckad är du bara när du lyckats fånga en kille som ser ut som en Ken-docka. För vem hade testat Meetic.se om killen hade taskig hårväxt och sneda tänder.

Kanske är ovanstående bara "a madwomans ramblings", men det var vad jag tänkte kl. kvart över 8 på väg till jobbet...

Bi sa...

Bra, mera, mera, flera, flera!!!

Catharina sa...

Tittar man på bilder noga ser det nästan ut som de står på ena sidan av ett glasfönster och till höger om den vackra kvinnan med den sugande blicken kan jag nästan urskilja detaljer från ett kvinnoansikte som då skulle stå på vår sida av glasfönstret. Kanske är detta den mystiska kvinna som männen kan träffa på denna daitingsite.

Fast vad betyder den trappliknande formen?

Bi sa...

Det är nog mitt fel, reflexer från Sturupbyggnaderna var svåra att undvika... Och kvinnoansiktet är nog mitt och det lär de definitivt INTE träffa på dejtingsajten, de får allt läsa konstvetenskap i Uppsala i stället.

Catharina sa...

Hi, hi. det laddes till en djupare betydelse i den här bilden när du inkluderade dig själv i den... Fast det vore ingen dum idé att se konturen av en annan kvinna i själva reklambilden.

Bi sa...

Javisst, kanske det är mitt undermedvetna som reflekteras? Den hade kanske blivit effektivare om det funnits en kontur där. Du får föreslå det för Meetic :-)!