tisdag, juni 04, 2013

Årets diet: 5:2

Varje sommar brukar jag försöka gå ner de extra kilon som diskbråck, frozen shoulder och inflammerad hälsena åsamkat mig sedan 2005. De två senare åkommorna bidrog nog mest tillsammans med stillsittande administrativt arbete sedan 2009. Det har hittills inte gått så bra.

I år är det dags att pröva innedieten 5:2 som verkar rätt enkel. Den innebär att man äter normalt i fem dagar och "fastar" två dagar under en vecka i stället för att följa en och samma diet hela tiden. Jag tänker kombinera den med GI. "Fastedagarna" ska inte ligga efter varandra, utan man ska helst äta normalt ett par dagar mellan. När man "fastar" får man äta ca 400-500 kcal till skillnad från vanliga dagar. Oavsett om man brukar äta mycket eller litet, så innebär det totalt sett under en vecka att man äter 1000 kcal mindre, vilket då ska räcka för långsam viktnedgång.

Fördelen med 5:2 diet är man slipper väga sin mat och/eller hålla reda på kolhydratinnehåll  eller kalorier varje dag. Det räcker med att vara återhållsam ett par dagar. Den här veckan tänkte jag köra tisdag och torsdag, huvudsakligen för att det imorgon är studentmottagningar med buffé att ta hänsyn till och på fredag avslutningsmiddag på arbetet. Så idag skulle bli min första fastedag. Det gick så där, helt utan min egen förskyllan, men jag har ätit betydligt mindre än jag brukar.

Vid frukosten bytte jag morgonjuice mot ett glas vatten och skippade smörgåsen. I stället nöjde jag mig med ett kokt ägg och en kopp kaffe med mjölk, vilket sammantaget väl blev ca 80 kcal. Fram mot halvtolv började jag känna mig hungrig och klockan tolv stegade jag iväg till Matikum för att köpa soppa med sallad att äta. Gissa om jag blev snopen när det visade sig att de inte serverade soppa överhuvudtaget denna vecka! Det har aldrig hänt förut.

Jag återvände för att hämta min kappa och bege mig till Folkes Livs för att där köpa soppa, eftersom jag vägrade att falla tillbaka på alternativet att köpa sallad som huvudrätt. Den buffén är helt enkelt inte värd pengarna annat än som tillbehör till annat. Det dröjde 40 minuter innan jag fick något att äta och vid det laget hade det hänt som händer mig när jag blir överhungrig - jag förlorar koncentrationen helt, börjar frysa och får svårt att hitta ord, vilket inte är bra i mitt yrke. Lunchen bestod till slut av 1/2 burk Felix färdiga indiska soppa på burk, en Vasaknäcke-stick med ett tunt lager tapenade på (överbliven buffémat från förra veckan) och en bit parmesan för att få upp blodsockernivån tillräckligt för en fungerande hjärna.

Eftersom jag behövde kunna fokusera för att klara av dagens arbetsuppgifter valde jag att äta mellis, d.v.s. ännu en vasaknäckestick vid 15-tiden och efter att ha kommit hem tog jag en tunn skiva GI-bröd med bredbar färsk vitlöks- och örtost för att alls klara av att laga mat: en potatis, fem kokta gröna sparrisar och 140 g torskbit samt Medelhavssallad. Det blir väl sammantaget under dagen 650 kcal i stället för de önskvärda 500, men å andra sidan så fungerar jag mentalt vilket är önskvärt. Med tiden blir detta lättare. Imorgon bufféfrossa med två studentmottagningar efter varandra :). Torsdag blir det fastedag igen.

Zemanta retas med mig och föreslår följande artikellänkar att lägga in: Chocolate Rhum Pudding, Almond Refrigerator Cookies, för att inte tala om Strawberry shortcake with biscuits..... alla med samma lätt skräckinjagande foto på som  ni ser nedan. Ingen av dem har med 5:2 metoden att göra förstås, men förhoppningsvis leder det inte mig till kakfrossa....


Enhanced by Zemanta

Inga kommentarer: